Етапи і закономірності смислового сприйняття тексту
Skip to Content

Особливості сприйняття при відтворенні тексту

Згідно з науковими дослідженнями, більшість людей схильні обманюватися, переказуючи сюжети книг, розповідей і навіть побутових діалогів. Чим більший проміжок часу між сприйняттям інформації і її відтворенням, тим менш точним воно виявляється. З цієї причини під час ділових нарад і на лекціях роблять записи, а ось повторювати складний матеріал краще з підручника.

Відтворення тексту покладається на його сприйняття і запам’ятовування, а сприйняття, в свою чергу, на такі психічні процеси, як мислення, мова, воля і почуття. Саме останнє сприяє спотворенню тексту, якщо ми виділяємо з нього окремі предмети, які викликають емоційну реакцію. Вольовими зусиллями можна не тільки організувати сприйняття (більше зусиль викликає, наприклад, прослуховування аудіозапису поганої якості), а й побудувати внутрішній процес асоціативного запам’ятовування. До речі, один з прийомів запам’ятовування підготовленого тексту для публічного виступу полягає в тому, щоб визначити зорові асоціації до базових тез майбутньої промови. Спрямування внутрішнього потоку уваги на ці образи дозволить не тільки відновити логіку розповіді, але і дасть можливість заспокоїти нерви.

Тренування когнітивних здібностей полягає у виконанні вправ по відтворенню інформації. Найважче – докладний виклад. Раніше такий освітній формат часто використовувався в шкільній освіті і полягав в тому, щоб «знати назубок». Саме точність у відтворенні фразеологізмів, цитат і прямої мови, діалектів і синтаксису (якщо мова йде про переписування) є відмінною рисою докладного викладу. Це відмінний спосіб тренувати пам’ять, але, в той же час, одне з найскладніших завдань. Втім, для деякого типу людей властиве так зване фотографування поглядом. Виключивши з ланцюжка процес обробки інформації, ми можемо полегшити задачу.

Найбільш корисна навичка роботи з текстом – це вміння його резюмувати, тобто формувати стислий виклад. Прикладом такого викладу є синопсис до книги або сценарію, або, наприклад, коротка біографічна довідка. Уміння виділити необхідне – це структурування тексту, розуміння акцентів і загальної ідеї оповідання. Безліч людей не здатні якісно переказувати побачене або прочитане і в зрілому віці, адже це вимагає вміння випускати незначні подробиці, але виділяти ключові точки. Якщо паростки, закладені правильним формуванням досвіду стисненого викладу, в недалекому майбутньому проростають в уміння створювати якісний креативний продукт, то формат вибіркового викладу допомагає досягати угод в зрілих ділових перемовинах. Згадування важливих методик, реалізованих проектів та історій успіху в зв’язці з умінням виділити головний фрагмент і грамотно його подати – це і є практичне застосування стисненого викладу тексту.

Робота з текстом

Для виконання подібних завдань викладачі рекомендують розбивати оповідання на мікротеми. У класичних оповіданнях мікротеми відповідають абзацам в тексті, але можуть вміщувати декілька абзаців. Ми пам’ятаємо, що при прослуховуванні тексту звертаємо увагу на довгі паузи – це і є абзаци.

Програмний механізм стиснення тексту простий:

  • Текст ділиться на частини.
  • Виділяється головне.
  • Відсікається другорядне.
  • При необхідності, головні тези об’єднуються.

Прості прийоми допомагають виконати роботу більш якісно. Наприклад, у викладі прийнято усувати повторення і скорочувати пропозиції, якщо в них є незначні деталі. Пряму мову практично завжди перетворюють в непряму. Окремі пропозиції можна розбивати до декількох простих, і, навпаки, пропозиції, що вказують на час або місце дії, переводять в частину основних пропозицій.

Крім простої механіки, важливо розуміти і відчувати текст, працювати зі смисловими конструкціями і окремо зі словами.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 оценок, среднее: 5,00 из 5)
Loading...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back to top